Prikpagina Hongarije Startpagina voor Hongarije Hongarijepagina

Overige Prikbord Pagina's

Nederlands talig weerbericht van Hongarije

Wisselkoers van de Hongaarse forint

Vakantiehuis te huur in Hongarije

Brandstofprijzen in Hongarije

Hongarije prikbord :  Hongarije Forum

“Ik kan niet begrijpen waarom”
Gepost door: jimmy ()
Datum: 22 april 2010 12:26

Geen zakgeld,pleeg Geen misdaad,en kom dan in een van de buitelandse gevangenissen terecht waar ook ter wereld en ervaar wat het is om je onrecht te bewijzen.. vast te zitten in een wereld van onrecht,en onmacht.
Wie helpt jou tegen de onrecht, wat zijn jou rechten....wie zijn de Ambassade en de ministerie......wie...!! volgens mijn zitten wij op de verkeerde spoor....niemand helpt mij ,wij zijn overgeleverd aan het buitenlandse rechtsysteem of je nu schuldig bent of onschuldig niemand intreseert wat een mensenleven waard is....ondanks dat je nederlandse staatsburger bent heb je geen rechten wat ze hier in nederland noemen.
ik vind het een grote schande hoe de Ambassade en de ministerie omgaat met gevangenen die naar een lange verblijf in het buitenland achter gelaten worden aan hun lot,eenmaal terug in nederland moet je maar uitzoeken hoe je het verder redt. de nederlandse ministerie en ambassade nemen jou persoon gegevens op en vervolgens kom je op de zwarte lijst van justitie,deze instantie bovengenoemd nemen de gegevens van derden over,en geven dit aan justitie door,van welke feiten je wordt verdacht,enigzins waneer je toch onschuldig bent en voor niks bent veroordeelt sta je toch geregistreedt in het boek van justitie.verder word er niet meer na gekeken naar jou rechten..niemand komt...doe het maar zelf,zijn de woorden van justitie.
onlangs informeerde ik bij het paleis van justitie van maastricht of ze mij niet verder konden helpen over de onrecht wat mij was aangedaan.....justitie vertelde aan mij dat ze niet wisten hoe het eigelijk zat met het buitenlandse rechtsysteem,en het onterecht zitten in het buitenland...antwoord van justitie
en politie; in antwoord op uw vraag kunnen wij helaas uw vraag niet beantwoorden en kunnen wij u ook niet door verwijzen naar een ander instantie die u verder kunnen helpen.....deze vraagstelling!!!! waar niemand een antwoord op kan geven dat is pas een schande,toch heb ik het allemaal zelf moeten doen om mijn zaak bij het Europese hof aan te vechten,zonder ministerie en advocaten die willen alleen geld geld,want dat is belangrijker winstbejag staat altijd op de eerste plaats,want het draait in deze wereld immers alleen om geld, een mensen leven kapot maken en vernietigen is niks anders dan een formaliteit van registreren, geld kan je vervangen maar een mensenleven kan je nooit vervangen.

Drugssmokkel
Het aantal Nederlanders dat in buitenlandse gevangenissen vastzit groeit. Op dit moment zijn dit er ongeveer 2500, waarvan het merendeel vastzit voor drugssmokkel.
"Het leek zo makkelijk. Een gratis vakantie en een hoop geld op de koop toe". In werkelijkheid gaat het smokkelen van drugs nooit zo gemakkelijk. In tegendeel, de controles zijn streng en de pakkans is hoog.
Vaak gaat het verhaal dat de Nederlandse regering je wel uit de gevangenis komt halen. Dat werkt niet zo. Word je in het buitenland gepakt, dan val je onder de rechtspraak van het betreffende land en in het buitenland wordt bezit van drugs veel harder gestraft dan in Nederland.

Straf uitzitten in Nederland
In sommige gevallen is het mogelijk om je straf in Nederland uit te zitten. Er zijn verschillende wetten en regelingen opgesteld die dit mogelijk maken.Nederland is partij bij het Verdrag inzake overbrenging van gevonniste personen. Dit is een internationaal verdrag.
In Nederland is dit verdrag uitgewerkt in de Wet Overdracht Tenuitvoerlegging Strafvonnissen (WOTS). Deze wet betekent niet automatisch dat Nederlanders die in het buitenland vastzitten hun (rest)straf in Nederland kunnen uitzitten. Hiervoor moet een verzoek worden ingediend. Het komt nogal vaak voor dat verzoeken (om diverse redenen) worden afgewezen. Om in aanmerking te komen voor overbrenging naar Nederland, moet aan een heleboel voorwaarden voldaan zijn.
Omzetting van de straf
Overbrenging naar Nederland is mogelijk indien het land dat de straf heeft opgelegd ermee instemt dat de opgelegde straf wordt omgezet naar Nederlandse maatstaven. Bijvoorbeeld: een Nederlander heeft in het buitenland een straf van tien jaar gekregen voor het smokkelen van tien kilogram cannabis. In Nederland zou hij hiervoor vier jaar hebben gekregen. Hij kan dan alleen maar naar Nederland worden overgebracht als justitie in het land van berechting ermee instemt dat zijn straf naar Nederlands rechtssysteem wordt omgezet, dus naar een straf van vier jaar.
Wat is drugssmokkel
Harddrugs of cannabis
Drugs is een verzamelnaam voor allerlei verdovende middelen. Dit zijn middelen die je gemoedstoestand beïnvloeden. Dit is vaak maar tijdelijk, bijvoorbeeld voor een half uur. Vaak zijn dit gevaarlijke middelen. Je kan er namelijk erg verslaafd aan raken en zelfs doodgaan aan een overdosis.
In Nederland wordt er een onderscheid gemaakt tussen harddrugs en cannabis. Dit onderscheid komt tot uiting in de strafmaat voor verschillende strafbare feiten. In het buitenland wordt vaak geen onderscheid gemaakt tussen harddrugs en cannabis. Bezit, gebruik en handel wordt daar zwaar gestraft.
Verboden of gedoogd
In tegenstelling tot wat vaak in het buitenland wordt beweerd, zijn alle drugs in Nederland verboden. Zowel voor cannabis als voor harddrugs zijn de volgende handelingen in Nederland strafbaar:

In Nederland geldt een 'gedoogbeleid'. Dit betekent dat het bezit en verkoop van cannabis wel als overtreding wordt gezien, maar niet wordt vervolgd. De verkoop van maximaal vijf gram cannabis in coffeeshops wordt niet vervolgd, als dit onder strikte voorwaarden gebeurt. Het bezit van een kleine hoeveelheid drugs (maximaal dertig gram, voor eigen gebruik) wordt ook niet vervolgd.
Het gebruik van drugs is niet strafbaar in Nederland. Hierdoor ligt de drempel naar de hulpverlening laag.
XTC wordt vaak vanuit Nederland naar het buitenland gesmokkeld. Andere harddrugs en cannabis worden daarentegen vanuit het buitenland naar Nederland gesmokkeld. Dat kan op verschillende manieren gaan. Soms word je in Nederland al geronseld. Je krijgt dan een vliegticket en een leuk zakcentje van de drugsorganisatie. Maar hier staat wel iets tegenover: je moet een pakje met drugs ophalen en daarna weer terug komen naar Nederland. Maar zo gemakkelijk kom je de grens niet over. Daar wordt vaak streng gecontroleerd en met behulp van speciale apparatuur en honden kunnen de drugs makkelijk worden opgespoord.
Als je in het buitenland wordt gepakt, val je niet onder de Nederlandse rechtsspraak. Dat betekent dat je een straf krijgt zoals in de wet staat van het betreffende land. Je zal de straf ook daar uit moeten zitten. De Nederlandse overheid kan dan nog maar weinig voor je doen.
Wat kan de ambassade voor je doen?
Nederlandse vertegenwoordiging in het buitenland
Ambassades en consulaten(-generaal) zijn Nederlandse vertegenwoordigingen in het buitenland. Een belangrijke taak is het verlenen van hulp aan Nederlanders in het buitenland. Ook als Nederlanders in het buitenland worden gearresteerd.
Ben je gearresteerd in het buitenland? Zorg er dan altijd voor dat de dichtstbijzijnde Nederlandse vertegenwoordiging ingelicht wordt.
Wat kan de ambassade WEL voor je doen
Contactpersonen in Nederland op de hoogte houden van je situatie.
Bemiddelen bij het overmaken van geld, tegen het eenmalige bedrag van € 50,-.
In speciale gevallen een lening verstrekken als de gevangene geen hulp krijgt van familie.
Nederlandse gevangenen buiten Europa elke maand € 30,- verstrekken voor de eerste dagelijkse behoeften (eten, hygiëne, etc.).
Gearresteerde landgenoten bezoeken zo snel als mogelijk is, nadat zij weten van de arrestatie.
De gearresteerde landgenoot vertellen over de rechtspraak in het betreffende land en indien mogelijk de rechtszitting van een Nederlandse gearresteerde bijwonen.
Advies vragen aan 'vertrouwensadvocaten' als er aan wordt getwijfeld of een rechtszaak volgens de regels van het betrokken land is verlopen.
Wat kan de ambassade NIET voor je doen
Iemand uit de gevangenis halen.
Een advocaat betalen.
Een eigen cel regelen.
Een lagere straf regelen.
Een betere verzorging regelen dan je medegevangenen hebben.
Betalen van rekeningen (medicijnen, ziekenhuizen, etc).
Een borgsom betalen.
Onderzoek instellen naar een misdrijf.
Zorgen dat je je straf in Nederland uit kan zitten.
Betalen van tickets terug naar Nederland.
Straf uitzitten in Nederland
In sommige gevallen is het mogelijk om je straf in Nederland uit te zitten. Er zijn verschillende wetten en regelingen opgesteld die dit mogelijk maken.Nederland is partij bij het Verdrag inzake overbrenging van gevonniste personen. Dit is een internationaal verdrag.
In Nederland is dit verdrag uitgewerkt in de Wet Overdracht Tenuitvoerlegging Strafvonnissen (WOTS). Deze wet betekent niet automatisch dat Nederlanders die in het buitenland vastzitten hun (rest)straf in Nederland kunnen uitzitten. Hiervoor moet een verzoek worden ingediend. Het komt nogal vaak voor dat verzoeken (om diverse redenen) worden afgewezen. Om in aanmerking te komen voor overbrenging naar Nederland, moet aan een heleboel voorwaarden voldaan zijn.
Omzetting van de straf
Overbrenging naar Nederland is mogelijk indien het land dat de straf heeft opgelegd ermee instemt dat de opgelegde straf wordt omgezet naar Nederlandse maatstaven. Bijvoorbeeld: een Nederlander heeft in het buitenland een straf van tien jaar gekregen voor het smokkelen van tien kilogram cannabis. In Nederland zou hij hiervoor vier jaar hebben gekregen. Hij kan dan alleen maar naar Nederland worden overgebracht als justitie in het land van berechting ermee instemt dat zijn straf naar Nederlands rechtssysteem wordt omgezet, dus naar een straf van vier jaar.
Waarom wordt drugs gesmokkeld?
Harddrugs als heroïne en cocaïne worden in het buitenland geproduceerd en verhandeld. Dat is daar illegaal, net als in Nederland. Heroïne komt uit landen als Afghanistan, Myanmar, Laos, Thailand, Vietnam en Pakistan. Cocaïne komt voornamelijk uit Zuid-Amerika. Cannabis komt weer uit andere delen van de wereld, zoals Marokko, maar ook in Nederland wordt steeds meer cannabis geteeld.
In Nederland worden heroïne en cocaïne niet geproduceerd. Deze drugs zijn daarom in Nederland veel meer waard dan in het buitenland. De marktwaarde van het product ligt hier hoger dan in het land van herkomst.
Voor criminele organisaties is drugssmokkel een gemakkelijke manier om snel veel geld te verdienen. Ze smokkelen de drugs niet zelf, daarvoor huren ze koeriers in. Die koeriers krijgen een pakketje drugs, dat ze mee moeten nemen over de grens. Hiervoor lijken de koeriers goed betaald te worden, maar schijn bedriegt. De organisatie verdient er veel meer aan. Meestal worden de koeriers bij de grens in het buitenland al gepakt. De criminele organisaties zijn dan hun drugs kwijt. De koeriers verdwijnen meestal voor jaren achter de tralies. En dat vaak onder de meest verschrikkelijke omstandigheden
Omstandigheden in buitenlandse gevangenissen
Als je eenmaal in het buitenland gearresteerd bent, kom je meteen in de gevangenis terecht. De omstandigheden zijn niet te vergelijken met de gevangenis in Nederland. In Thailand zijn gevangenen bijvoorbeeld vaak de eerste maanden geketend. Niet alleen je handen, ook je benen worden vastgezet.
In het buitenland wordt vaak allang niet meer gesproken over een eigen cel, het gaat er soms om 35 mensen op een kleine oppervlakte. Geen privacy dus. Je slaapt op de grond. In het gezelschap van moordenaars, verkrachters en andere criminelen.
Hygiëne bestaat er niet, de wc is een gat in de grond waar honderden gevangen dagelijks hun behoeften doen. Denk maar niet dat 'ie ooit is schoongemaakt. De douches zijn ook niet om over naar huis te schrijven, àls die er al zijn. Ratten en kakkerlakken lopen door de cellen. Gevolg: ziektes, zoals schurft, mijt en aids. Als er één ziek is, heeft binnen de kortste keren de hele cel het opgelopen. En er zijn geen medicijnen om iedereen te genezen.
Geld kan het leven in de gevangenis iets vergemakkelijken. Je moet in sommige landen zelfs geld betalen om voldoende en gezond voedsel te krijgen. Geweld in gevangenissen in het buitenland komt vaak voor. Niet alleen medegevangenen, ook bewakers kunnen erg gewelddadig zijn. Het klinkt middeleeuws, maar het gebeurt nog dagelijks. Lijfstraffen zoals stokslagen en de doodstraf zijn daar heel gewoon.
Het verhaal van een vrachtwagenchauffeur
Vrachtwagenchauffeur Willem reed al veertien jaar voor hetzelfde bedrijf. Soms gebeurde het dat hij met een lading reed, waarvan hij niet zeker wist of de lading wel klopte met de vrachtbrief. Zo ook een keer, begin juni 2003, toen hij met de vrachtwagen op weg was van Frankrijk naar Engeland. In Nederland haalde hij op het laatste moment nog een extra lading op, er kon niet meer gecontroleerd worden of de vrachtbrief klopte met de lading. In Calais, in Frankrijk, wilde hij de oversteek maken naar Engeland.
Hij vertelt:
In Calais aangekomen kreeg ik de opdracht door de scan te gaan die röntgenfoto's maakt van de auto en de lading. Daar bleek dat in de laatste 2 kisten, waarin volgens de vrachtbrieven computeronderdelen moesten zitten, '225 kg hasj' zat. Dat is natuurlijk ten strengste verboden en ik schok me rot! Ik moest de auto in een loods rijden, en ik werd meteen in de boeien geslagen. De cabine werd volledig overhoop gehaald, dit alles begon om 10 uur 's avonds. Vervolgens ben ik de hele nacht ondervraagd tot 6 uur de volgende ochtend. De trekker en oplegger werden in beslag genomen en ik moest proberen te slapen op een betonnen bed zonder matras. 's Middags werd ik overgebracht naar een politiebureau. Ik moest meteen 200 euro betalen voor eventuele kosten. Bijna niemand sprak er Engels. Daarna werd ik weer de hele middag en avond ondervraagd, dit keer met tolk, want ook de politie sprak geen Engels.
De volgende dag werd ik weer door iemand anders ondervraagd, daarna gingen we naar de rechtbank. Ik kreeg een Franse advocaat, hij zou mij een keer bezoeken om de zaak door te spreken. De rechtzitting is 30 juni, dus ik moet er 3 weken op wachten. Ondertussen word ik behandeld als een zware crimineel, maar ik ben gewoon onschuldig, ik had er niets mee te maken! Ik werd naar een gevangenis overgebracht, daar moest ik al mijn persoonlijke bezittingen inleveren. Ik mocht alleen m'n eigen kleren meenemen. Na een paar dagen kreeg ik bezoek van een medewerker van de Nederlandse ambassade. Het was fijn om weer eens een Nederlander te spreken, maar hij kon me niet echt helpen. Hij kon alleen maar vertellen wat me te wachten stond. Als ik problemen had, kon ik ook contact met ze opnemen.
De cel
Hier zit ik in een cel van 3 bij 6 meter, samen met een donkere Fransman. Best een toffe gozer, maar hij spreekt alleen Frans, en ik niet. Eigenlijk is de cel voor één persoon bedoeld, maar vanwege cellentekort delen we 'm met z'n tweeën. We hebben een tv met alleen Franse zenders, waar ik wel voor moet betalen. Samen delen we één wc. De douches delen we met 20 man van alle nationaliteiten, dus je kan je wel indenken hoe die eruit zien. De douches ook vaak ijskoud.
Twee keer per dag krijgen we eten. Niet het Franse eten wat ik gewend ben, maar ik moet het er maar mee doen. Ik krijg alleen maar water te drinken, en 1 keer per dag koffie.
Vanmorgen ben ik naar de dokter geweest voor een uitgebreide test van de longen, ogen en aids enz.
Er is niemand die Engels spreekt
Hier is trouwens niemand die Engels spreekt, dat maakt het leven wel extra moeilijk.
's Ochtends tussen 10.00 uur en 11.00 uur en 's middags tussen 15.00 uur en 16.00 uur worden we gelucht op een binnenplaats. De binnenplaats is bezaaid met plastic bakken, zakken en andere rotzooi, blijkbaar neemt niemand ooit de moeite om dingen in de prullenbak te gooien. Nu moeten we er met z'n allen doorheen lopen.
Je mag hier wel brieven schrijven, ik zou het fijn vinden om vaak post van iedereen te krijgen, want ik zit de hele dag maar te niksen en voel me soms erg eenzaam. Telefoneren naar hier en ik naar Nederland is absoluut niet toegestaan. Ik mis mijn familie, mijn huis en al mijn vrienden heel erg.
De rechter en hoger beroep
Eind juni 2003 kwam de zaak van Willem voor de rechter in Frankrijk. Gelukkig is hij daar vrijgesproken en kon hij terug naar Nederland. Het openbaar ministerie is in Frankrijk echter in hoger beroep gegaan, toen Willem alweer in Nederland was. Daar is hij alsnog schuldig bevonden. Hij is veroordeeld tot twee jaar cel en een douaneboete van € 327.000,-.
Willem is nu nog in Nederland, maar kan ieder moment worden uitgeleverd aan de Franse regering. Hoger beroep is nu niet meer mogelijk. Gratie zou de enige uitkomst zijn, maar gratie wordt zelden verleend.

Het verhaal van Pedro Ruijzing
Taxichauffeur Pedro Ruijzing heeft altijd een gewoon leven geleid. Tijdens het werk in de taxi leerde hij een man kennen. Dikke flappen geld had 'ie altijd bij zich. Pedro wilde ook wel zoveel geld verdienen. De man bood Pedro een vakantie in Thailand aan. Maar daar stond wel iets tegenover: hij moest een pakje mee terug naar Nederland nemen. Daarmee kon hij ook nog goed geld verdienen. Vijfentwintigduizend dollar! De man vertelt dat er dagelijks mensen voor hem heen en weer reizen en het lukt altijd. Als er problemen zijn, kent hij de juiste mensen daar wel, dus het komt dan allemaal goed. Dat heeft Pedro geweten.
Pedro Ruijzing is in 1995 gearresteerd in Thailand met twee kilo heroïne. Door schuld te bekennen is zijn vonnis, de doodstraf, omgezet naar levenslang. Begin 2004 krijgt Pedro onverwacht gratie, die te danken is aan het staatsbezoek van Koningin Beatrix. Na negen jaar overleven in de Thaise cel, had Pedro het geluk nog levend Nederland terug te zien. Lees hieronder in het kort hoe zijn leven er jarenlang uit heeft gezien.
Het leven in de Bang Kwang Gevangenis
Ik kwam in Thailands meest beruchte gevangenis terecht: de Bang Kwang Central Prison in Bangkok. Daarin zaten een paar duizend gevangenen. Ik deelde mijn cel met 24 andere gevangenen. Naast mij sliepen moordenaars, pedofielen, straatrovers en maffiosi. Iedereen sliep er op een rieten matje op de grond, ik kon me niet omdraaien zonder daar een buurman bij aan te stoten, zo krap was het er. Je houdt het niet voor mogelijk dat iedereen daar voortdurend in de stank, de agressiviteit en de herrie van medegevangenen leefde. Een moment even voor mezelf was gewoon ondenkbaar.
Twee dagen na mijn arrestatie kwam gelukkig iemand langs van de ambassade. Helaas konden de medewerkers van de ambassade weinig voor me betekenen. Ze kwamen me wel regelmatig bezoeken. Ook kwamen er wel eens (Nederlandse) toeristen langs, die wel eens wilden zien hoe het eraan toeging in de Thaise cel. Dat vond ik ontzettend gezellig. Eindelijk eens iets anders dan het Grote Wachten, het wachten op niks.
Het dagelijkse eten bestond uit een bruin prutje van wat ooit rijst is geweest, en een kopje vissenkoppensoep. Smullen dus. Een beetje normaal eten moest ik van m'n eigen geld regelen. Gelukkig kon ik me dat net veroorloven. Maar om me heen waren er ook genoeg, die het met de vissenkoppen moesten doen. Na verloop van tijd werden die mensen afgevoerd naar de ziekenboeg en nooit meer teruggezien.
Douches kenden ze niet in de Thaise gevangenis. Er stond een grote stenen bak, met daarin groen water, zo uit de rivier gehaald. Die rivier was de afvoer van de markten in de stad, en de riolering van een paar wijken in Bangkok. Lekker fris dus. Iedereen kreeg 's ochtends een paar minuten de tijd om zich daarin te wassen. De wc's waren gewoon een gat in de grond, met een stenen muurtje eromheen. Tegen de muur zaten allemaal bruine klodders, precies op de plek waar je je ook vast zou moeten houden. Langs de rand van de gevangenis liep een goot, waar de drollen in een gele rivier voorbij komen drijven. Je kan je wel indenken hoe de geur is in zo'n gevangenis.
De gevangenen werden dagelijks 'gelucht', dan mochten we naar buiten, maar we bleven op een zwaarbewaakte binnenplaats. In de blakende Thaise zon, zonder bomen en struiken in de buurt, bloedheet was het er. Om vier uur moesten we weer naar binnen, naar de cel. Het gebeurde nogal eens dat er 's nachts iemand overleed aan een ziekte of hartstilstand, of dat iemand zichzelf ophing uit pure wanhoop. Het lijk bleef uren liggen, tot om 7 uur 's morgens de bewakers langskwamen. Dagelijks waren er mensen die doodgingen, gek werden, of anderen gek maakten.
Pedro Ruijzing heeft over zijn ervaringen in de Thaise cel een boek geschreven: 'Levenslang in Thailand'. Ook is er naar aanleiding van Pedro Ruijzing een stichting in het leven geroepen die de belangen behartigt van Nederlandse gevangenen in het buitenland.

'Twee op een cel is hier geen discussie'
'Twee op een cel is hier geen discussie'
Een gevangenis is een strafinstelling, gold lange tijd in Hongarije. Maar de ideeën veranderen. De terugkeer van de gedetineerde in de samenleving is in Boedapest inmiddels een belangrijk punt.
BOEDAPEST - In de Centrale Gevangenis in Boedapest stond de galg waaraan na 1956 de leiders van de Hongaarse opstand zijn opgehangen. Tegenwoordig is het complex een van de best bewaakte gevangenissen van het land. De gebouwen staan achter hoge muren met prikkeldraad en wachttorens, de celramen zijn voorzien van dikke tralies.
Experimenten met tralieloze ramen, zoals de jeuggevangenis in Amsterdam ze heeft, zijn aan de Hongaren niet besteed. Veiligheid staat voorop, een ontsnapping kan een gevangenisdirecteur de kop kosten. De meeste van de vijftien staatsgevangenissen in het land zijn zo'n honderd jaar oud en sindsdien nauwelijks veranderd. Bovendien drukt het stempel van het communisme nog op het systeem, toen een gevangenis simpelweg een strafinstelling was, waar over rehabilitatie nauwelijks werd nagedacht.
Maar dat de gedachten over gevangenisstraf veranderen, is duidelijk als je praat met Zsolt Berecki, directeur van de Centrale Gevangenis. Berecki heeft over de grens gekeken, naar landen als Nederland en Duitsland, en voor hem is de terugkeer van de gevangene in de maatschappij een belangrijk punt. Hij heeft dan ook veel geïnvesteerd in de vernieuwing van het complex.
Zo is er een nieuwe bezoekersruimte, met aparte ruimtes voor families. Als er geld voor is, wil hij een appartement bouwen waar echtparen elkaar intiemer kunnen ontmoeten. De opleidingsafdeling van de gevangenis heeft een computerruimte.
Wat gebleven is van het communisme, is de verplichting om te werken. De Boedapester gevangenis heeft zijn eigen meubelfabriek. Elders, op het platteland, beschikken sommige gevangenissen over complete boerderijen binnen hun prikkeldraadomheining. In praktijk is het werk eerder een voorrecht dan een verplichting. Door de enorme overbevolking is het aantal banen schaars, terwijl iedere gevangene blij is met de extra inkomsten.
Om de Nederlandse discussie over twee gevangenen op één cel moet Berecki grinniken. Zeven of acht gevangenen per cel is heel normaal. Dat zijn er te veel, zegt hij erbij. De cellen zijn gebouwd voor vier of vijf gevangenen, maar het Hongaarse gevangenissysteem kampt met een permanente overbezetting. Bovendien is er een groot tekort aan bewakers. Het gevangeniswezen heeft maar een derde van het personeel van het Nederlandse.
Desondanks heeft Berecki naar eigen zeggen nauwelijks ordeproblemen. Er is wel eens een sit-in geweest in zijn gevangenis, maar daar blijft het bij. ,,Aanvankelijk had ik mijn twijfels of er echt zo weinig problemen zijn, maar inmiddels geloof ik dat wel'', zegt Theo van Maanen, werkzaam bij het Nederlandse ministerie van justitie en tijdelijk verbonden aan het Hongaarse gevangeniswezen.
Hij wijdt dat vooral aan de grotere nadruk op veiligheid. Agressief gedrag tegenover bewakers wordt nooit geaccepteerd. Ook is de gevangenisbevolking homogener, zodat de bewakers minder te maken hebben met andere culturele achtergronden.
De cellen in de Centrale Gevangenis, met de omvang van een flinke kamer, zijn onlangs gerenoveerd. Iedere cel heeft zijn eigen wc en wasgelegenheid. Een okergele vloer en her en der een televisie, een boekenrekje of vissenkom geven een zekere huiselijkheid. Maar de messcherp opgemaakte bedden en de in de houding springende inzittenden laten geen twijfel dat dit een gevangeniscel is.
In de kelder van het complex zijn cellen voor één gevangene. ,,Wie daar zit, wordt als zielig gezien. Zeker als je in voorarrest zit, want dan zit je 23 uur per dag in je cel en mensen wachten soms twee jaar op hun veroordeling. Met een groep kun je tenminste kaarten. Alleen de echt onhandelbare gedetineerden, die bij ons als psychiatrische probleemgevallen te boek staan, zitten alleen'', aldus Van Maanen.
Maar hij twijfelt er niet aan dat ook in de Hongaarse gevangenissen de gebruikelijke problemen voorkomen die altijd ontstaan bij meer gevangenen op een cel: verkrachtingen, ongewenste groepsvorming. ,,Als je daarnaar vraagt, is het antwoord meestal wat ontwijkend''.
Hongarije heeft zo'n 18000 gedetineerden, pakweg tweeduizend meer dan Nederland, op een bevolking van slechts tien miljoen inwoners. Oorzaken zijn het lange voorarrest en de veel langere straffen. Alternatieve straffen zijn mogelijk, maar worden zelden gegeven. ,,Daar zou veel meer aan gedaan moeten worden'', vindt Berecki. Maar dat is mede een politieke zaak, en de angst om met een milder beleid kiezers kwijt te raken, is groot.

dit wilde ik even kwijt aan nederland... Groetjes jimmy

OnderwerpGeschreven doorGepost
  “Ik kan niet begrijpen waarom”
jimmy 22/04/2010 12:26
  Re: “Ik kan niet begrijpen waarom” Nieuw
IREIN25/05/2011 11:21
Freddy 25/05/2011 14:30
H H 25/05/2011 20:16
Freddy 26/05/2011 08:17
H H 26/05/2011 20:25
Marloes 26/05/2011 09:05
anette 26/05/2011 19:56

Je naam: 
Je e-mailadres: 
Onderwerp: 
Spambeveiliging:
Voer de code die hieronder zichtbaar is in het invoerveld beneden in. Dit is nodig om het automatisch posten van dit formulier door bots tegen te gaan.
 ********  ********        **  **    **  **       
 **        **              **   **  **   **       
 **        **              **    ****    **       
 ******    ******          **     **     **       
 **        **        **    **     **     **       
 **        **        **    **     **     **       
Dit is een gemodereerd forum. Je bericht zal pas zichtbaar worden, zodra deze is goedgekeurd door een moderator of beheerder. (Berichten van leden worden wel direct geplaatst)