|
|
|
Hongarije prikbord :
Hongarije Forum
belasting betalen in Hongarije Gepost door:
Willemvee
()
Datum: 05 januari 2013 18:49 Hallo. Mijn naam is Willem en ik woon sinds enkele maanden in Hongarije. Enkele jaren geleden ben ik afgekeurd, en omdat we het huis in Hongarije al hadden gingen we eens aan het rekenen, en leek het ons beter in Hongarije te gaan leven, dan in Nederland honger te lijden. Voor je alles geregeld hebt ben je wel even verder trouwens. Een ado-kaart had ik al vanwege de aankoop van het huis, maar een lacsim kartya en de ziektenkostenverzekering had heel wat voeten in aarde voor het geregeld was. Dat heeft uiteraard ook te maken met de taal-barriƫre. Ik spreek wel Hongaars inmiddels, maar voor je het zo goed spreekt dat je ook alle ambtenaren begrijpt en welk stempeltje je waar moet halen, ben je wel even verder... Het meenemen van de auto en die op Hongaars kenteken zetten bleek bijvoorbeeld zo'n drama dat we hem maar naar Nederland hebben gereden en verkocht, om hier een andere te kopen. Inmiddels is alles geregeld. Nu blijkt echter dat ik mijn geld bruto gestort krijg, en hier belasting moet gaan betalen. Moet ik mezelf aanmelden of kan ik wachten tot de belastingdienst contact met mij opneemt? Zijn er nog dingen die aftrekbaar zijn voor de Hongaarse belastingdienst? Kan ik bijvoorbeeld vrijwillig mijn AOW premie in Nederland blijven betalen (dat kan in Nederland) en gaat dit dan van mijn bruto inkomen af? Of vindt de Hongaarse belastingdienst dat dit dan van mijn netto inkomen betaald moet worden? Hoe ik ook zoek, ik kan er nergens informatie over vinden. Is er iemand die hier ervaring mee heeft?
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers mogen berichten plaatsen in dit forum.
|