Prikpagina Hongarije Startpagina voor Hongarije Hongarijepagina

Overige Prikbord Pagina's

Nederlands talig weerbericht van Hongarije

Wisselkoers van de Hongaarse forint

Vakantiehuis te huur in Hongarije

Brandstofprijzen in Hongarije

Hongarije prikbord :  Hongarije Forum

berichtBuitenlanders die in Hongarije wonen zoeken uitwijkplan
Gepost door: Donald Troemp ()
Datum: 21 februari 2017 19:37

Buitenlanders die in Hongarije wonen zoeken uitwijkplan: voor het geval dat Vona Gábor aan de macht komt.

Aan een leven onder Vona Gábor van de Jobbik daar moet je toch echt niet aan denken!

Niet dat ze de koffers al hebben gepakt, maar de gedachte aan reemigratie spookt door menig buitenlander zijn hoofd. Want aan een leven onder Vona Gábor van de Jobbik moet je toch echt niet denken.

Op de spaarrekening van Piet Jansen (39) en zijn vrouw Linda Peters (37) staat sinds kort een bedrag klaar. Bestemming: Plan B. Het echtpaar uit Boedapest heeft geld apart gezet om als het moet snel een vlucht uit Hongarije te financieren. Het bedrag is genoeg voor een enkele reis België of Nederland voor het hele gezin - genoeg ook om het daar in elk geval een jaar uit te houden.

Anti-Buitenlander-sentiment

Ze hebben het er de laatste tijd vaak over. Wat als de Jobbik de grootste wordt bij de verkiezingen in 2018? Erger nog: als het anti-Buitenlander-sentiment dat hen steeds meer beklemt, ontspoort?

Het geluid klinkt de laatste maanden vaker. buitenlanders met een migratie-achtergrond denken na over Plan B, een plan voor het geval dat. Ieder heeft z'n eigen doemscenario, maar in grote lijnen komt het voor de meesten hierop neer: Vona Gábor haalt in 2018 de meeste zetels en/of sluimerend racisme onder Hongaren slaat om in breed gedeelde vreemdelingenhaat.

En dus kijkt de 37-jarige Katia uit Boedapest alvast naar vacatures in België of Nederland. 'Mijn Nederlandse papieren heb ik al op orde.' Pieter Langendijk (42) uit Pécs, vader van twee kinderen, is begonnen met extra aflossen op zijn hypotheek 'zodat ik m'n huis hopelijk kan verkopen met overwaarde, om een eventuele emigratie te bekostigen.'

De 26-jarige Anki kijkt of ze haar studie sociologie ook in België kan afmaken. 'Dat zou dan Brussel of Antwerpen worden', zegt de Belgische, die uit angst voor negatieve reacties niet met haar volledige naam in de krant wil. 'Ik koester de grote hoop dat het allemaal niet nodig zal zijn, maar ik wil het in elk geval uitgezocht hebben.'

Plan B speelt vooral onder veel buitenlanders in Hongarije

Hoe breed dit sentiment gedeeld wordt, valt moeilijk te achterhalen. Oud-minister-president Ferenc Gyurcsány hield onlangs een kleine steekproef op zijn Facebookpagina. 'Wie van de buitenlanders, Nederlanders, Belgen, Duitsers etc. hier is bewust en praktisch aan het nadenken over een plan B voor als Trump-achtige taferelen in Hongarije gebeuren?'

Uit de meer dan honderd reacties valt op te maken dat Plan B vooral onder de Nederlanders en Belgen leeft.

Zeer en zeker terug naar België of Nederland.

Begin me al aardig niet meer thuis te voelen in HU', is de eerste reactie op het bericht. 'Waaaaayyyy ahead of you!! In 2013 al mee begonnen', schrijft een ander. 'Als ik kon was ik er nog eerder mee begonnen.'

Hoewel er ook veel Hongaren zijn die met dezelfde gedachten blijken te spelen en Belgen en Nederlanders die het allemaal grote onzin vinden.

Signalen

Onder Nederlanders ligt het reemigratiecijfer de laatste jaren een stuk hoger dan de immigratie.
Het Samenwerkingsverband van Nederlanders is bekend met de 'signalen over Plan B', maar wijst erop dat dit soort plannen al vaker klonken........

Tot nu toe bleef het bij plannen alleen.

De Belgische en Nederlandse consulaten in Hongarije geven geen cijfers over het aantal aanvragen . Uit cijfers van de KSH blijkt dat de laatste paar jaar ongeveer even veel buitenlanders weer terug naar hun eigen land migreren als dat er buitenlanders naar Hongarije trekken.

[en.wikipedia.org]

Onder Buitenlanders in Hongarije ligt het emigratiecijfer de laatste jaren een stuk hoger dan de immigratie. Per saldo emigreerden in 2015 ruim 15.425 méér buitenlanders naar Hongarije dan andersom.

Hardste klappen

Het is alsof je in een gebouw bent en je beseft opeens: er kan hier brand uitbreken

Oud-minister-president van Hongarije, Ferenc Gyurcsány

Volgens Ferenc Gyurcsány leeft plan B vooral onder de Nederlanders en Belgen omdat 'in die hoek de hardste klappen zullen vallen'. Zelf heeft hij ook een noodplan: binnenkort gaat hij met een groepje vrienden naar het Hongaarse consulaat in Nederland om daar zijn papieren in orde te laten maken. 'Niet dat ik mijn koffers al gepakt heb', zegt Ferenc Gyurcsány. 'Ik wil in Hongarije blijven.' Dat geldt voor de meeste bedenkers van een plan B. 'We weten donders goed dat we niet beter af zijn in België of Nederland.'

Ook dat is een veel gehoord geluid: Plan B is nadrukkelijk een backupplan. Ferenc Gyurcsány: 'Het is alsof je in een gebouw bent en je beseft opeens: er kan hier brand uitbreken. Dan is het fijn om te weten hoe je het gebouw weer uit komt.'

Plan B is de nooduitgang.

Ferenc Gyurcsány verwoordt het zo: 'Ik verwacht niet dat Vona Gábor aan de macht komt en net als Trump per decreet gaat regeren. Mijn nachtmerriescenario is meer dat zijn ideeën zo breed worden gedeeld onder de Hongaren dat het leidt tot geweld. Straks wordt er een buitenlandse jongen of meid doodgeslagen, puur vanwege de komaf.'

Medgyessy Péter kijkt niet op van de verhalen over Plan B. Als hoogleraar migratie en integratie aan de Universiteit in Boedapest en onderzoeker bij de KSH [en.wikipedia.org] constateerde hij al vaker een 'groot gevoel van onbehagen', onder buitenlanders.
Volgens de KSH voelt 40 procent van de buitenlanders zich niet thuis in Hongarije
Uit een onderzoek van de KSH dat in december verscheen, blijkt dat 40 procent van de buitenlanders zich niet thuisvoelt in Hongarije. Medgyessy Péter: 'Dat wil natuurlijk niet zeggen dat ze massaal naar Belgie of Nederland gaan migreren. Dat gebeurt nu nog niet veel en ik zie dat niet zo snel veranderen.'

Vooral jonge, hoogopgeleide buitenlanders en Hongaren voelen zich slecht op hun gemak in Hongarije. Medgyessy Péter: 'Dat noemen we de integratieparadox: mensen met een goede opleiding en baan, die geslaagd zijn, zijn vaak heel somber over hun toekomst in Hongarije.'

Onderwerp Geschreven door Gepost
berichtBuitenlanders die in Hongarije wonen zoeken uitwijkplan Donald Troemp 21/02/2017 19:37
berichtRe: Buitenlanders die in Hongarije wonen zoeken uitwijkplan Nieuw veltmuis 21/02/2017 20:56
berichtRe: Buitenlanders die in Hongarije wonen zoeken uitwijkplan Nieuw Donald Troemp 21/02/2017 20:59
berichtRe: Buitenlanders die in Hongarije wonen zoeken uitwijkplan Nieuw veltmuis 21/02/2017 21:09
berichtRe: Buitenlanders die in Hongarije wonen zoeken uitwijkplan Nieuw Donald Troemp 21/02/2017 21:11
berichtRe: Buitenlanders die in Hongarije wonen zoeken uitwijkplan Nieuw Alexandra 03/03/2017 22:00
berichtRe: Buitenlanders die in Hongarije wonen zoeken uitwijkplan Nieuw Alexandra 03/03/2017 22:19
berichtRe: Buitenlanders die in Hongarije wonen zoeken uitwijkplan Nieuw Donald Troemp 03/03/2017 23:21
berichtRe: Buitenlanders die in Hongarije wonen zoeken uitwijkplan Nieuw Johnson 04/03/2017 07:47
berichtRe: Buitenlanders die in Hongarije wonen zoeken uitwijkplan Nieuw Donald Troemp 04/03/2017 10:01
berichtRe: Buitenlanders die in Hongarije wonen zoeken uitwijkplan Nieuw Ed 05/03/2017 15:46
berichtRe: Buitenlanders die in Hongarije wonen zoeken uitwijkplan Nieuw Alexandra 06/03/2017 23:34
berichtRe: Buitenlanders die in Hongarije wonen zoeken uitwijkplan Nieuw Donald Troemp 31/03/2017 13:10
berichtRe: Buitenlanders die in Hongarije wonen zoeken uitwijkplan Nieuw Jan 01/04/2017 20:55
berichtRe: Buitenlanders die in Hongarije wonen zoeken uitwijkplan Nieuw Donald Troemp 02/04/2017 11:50
berichtRe: Buitenlanders die in Hongarije wonen zoeken uitwijkplan Nieuw Naturegallery 02/04/2017 12:45
berichtRe: Buitenlanders die in Hongarije wonen zoeken uitwijkplan Nieuw Donald Troemp 02/04/2017 13:02
berichtRe: Buitenlanders die in Hongarije wonen zoeken uitwijkplan Nieuw Donald Troemp 02/04/2017 14:05
berichtRe: Buitenlanders die in Hongarije wonen zoeken uitwijkplan Nieuw Donald Troemp 02/04/2017 15:06
berichtRe: Buitenlanders die in Hongarije wonen zoeken uitwijkplan Nieuw Alexandra 06/03/2017 23:25
berichtRe: Buitenlanders die in Hongarije wonen zoeken uitwijkplan Nieuw Balázs 08/03/2017 12:28
berichtRe: Buitenlanders die in Hongarije wonen zoeken uitwijkplan Nieuw Henki 12/03/2017 14:14
berichtRe: Buitenlanders die in Hongarije wonen zoeken uitwijkplan Nieuw Mona 13/03/2017 16:44
berichtRe: Buitenlanders die in Hongarije wonen zoeken uitwijkplan Nieuw van braeckel géza 28/03/2017 13:25

Ga naar: DiscussielijstZoekenLog in
Je naam: 
Je e-mailadres: 
Onderwerp: 
Dit is een gemodereerd forum. Je bericht zal pas zichtbaar worden, zodra deze is goedgekeurd door een moderator of beheerder. (Berichten van leden worden wel direct geplaatst)