Prikpagina Hongarije Startpagina voor Hongarije Hongarijepagina

Overige Prikbord Pagina's

Nederlands talig weerbericht van Hongarije

Wisselkoers van de Hongaarse forint

Vakantiehuis te huur in Hongarije

Brandstofprijzen in Hongarije

Hongarije prikbord :  Hongarije Forum

In Boedapest zijn uw tanden big business
Gepost door: Donald Troemp ()
Datum: 11 juli 2017 13:29

Nieuwe reeks 'MEDISCH TOERISME'. Deel 1: tandklinieken in Hongarije

Het valt de modale toerist die door de Hongaarse hoofdstad loopt wellicht niet eens op. Maar wie erop let, ziet overal afbeeldingen van tanden aan onopvallende gevels. Daarachter schuilen tandklinieken, wel honderden. Welkom in tandwalhalla Boedapest!

Twee vrouwen in opvallende fuchsia bloesjes buigen zich over mij. Ik probeer de neiging om uit de tandarts­stoel te springen te onderdrukken. Met mijn gevoelige tanden is een gebits­reiniging doorgaans heel pijnlijk. Niet iets wat een mens voor zijn plezier ondergaat dus. Maar tegenstribbelen hielp niet. “Hoe kunt u nu over ons schrijven als u niet zelf ervaart hoe het voelt?” Het was een argument waar ik niet tegenop kon.

De vrouwen in fuchsia bloesjes nemen hun tijd om mij gerust te stellen. Met zachte stem geven ze uitleg, in perfect Engels overigens. En terwijl de ene zit te friemelen in mijn mond, vraagt de andere om de haverklap “of het nog gaat”. Meer dan wat bevestigend mompelen is moeilijk, maar ik merk tot mijn eigen grote verbazing dat ik stilaan toch rustiger word.

In Móricz Dental, een van de vele tandklinieken in Boedapest, is het hele concept gericht op angsthazen zoals ik op hun gemak stellen. Elke behandel­kamer heeft een bijzonder comfortabele, ergonomische stoel met een scherm erboven. Om naar een film te kijken. Kwestie van je zinnen wat te kunnen verzetten tijdens de behandeling. Overal staat ook hypermoderne apparatuur. Maar vooral de fluweel­zachte aanpak van de fuchsia bloesjes geeft vertrouwen. Het moet gezegd: het maakt het toch allemaal wat draaglijker.

Attractie

Boedapest, en bij uitbreiding heel Hongarije, wil zich graag profileren als dé tandbestemming. Tandtoerisme bestaat al decennia in het land. Voor de val van de Muur waren het vooral Oost-Duitsers en Oostenrijkers die de grens overstaken voor hun tandzorg. De Hongaren spraken Duits en hun tandartsen waren veel beter opgeleid en goedkoper dan in eigen land. Aan de grens met Oostenrijk zijn er nu nog altijd Hongaarse dorpen waar meer tandartsen wonen dan niet-tandartsen.

“En als ze dan toch in Hongarije waren, maak­ten veel tandtoeristen ook een uitstapje naar Boedapest, wat voor hen een leuke attractie was. Dus begon Boedapest zelf tandklinieken uit te bouwen, om rechtstreeks klanten te lokken”, vertelt Attila Kluka, manager van Móricz Dental, terwijl hij ons rondleidt in zijn tandkliniek.

Na de val van de Muur viel het tandtoerisme wat stil, tot de markt zo’n tien jaar geleden overspoeld werd door Britten. Die vonden in eigen land nog amper betaalbare zorg en vonden Hongarije ‘a lovely country’. Vooral Boedapest viel enorm in de smaak. Ze combineerden een citytrip of langere vakantie met een bezoek aan de tandklinieken. De toestroom van Britten zorgde ervoor dat de klinieken bloeiden en konden investeren in goed opgeleide tandartsen en gloednieuwe apparatuur. Resultaat is dat je nu overal in de stad state of the art tandklinieken aantreft.

De Britten komen nog altijd, maar daarnaast zijn de Hongaren beginnen beseffen dat er nog een grotere West-Europese markt te ontginnen valt. De Hongaarse regering zet sterk in op medisch reizen tout court en meer bepaald het tandtoerisme. Ze ziet het als een strategie voor economische groei en een middel om het gezondheids­systeem voor de eigen inwoners te verbeteren. Als klinieken dankzij de buitenlandse valuta zich beter kunnen uitbouwen, wordt daar ook de gewone Hongaar beter van. Want die krijgt dezelfde behandeling en betaalt hetzelfde, lage, tarief als de tandtoerist. Daar wordt vanuit de Hongaarse overheid streng op toegezien.

Als tandkliniek in Boeda­pest zijn er twee manieren om aan buitenlandse patiënten te geraken, zegt manager Kluka. Je kunt zelf je patiënten gaan zoeken, of je gaat samenwerkingen aan met reisbureaus die patiënten naar hier halen. Móricz Dental koos voor optie 2. Voor de Belgische en Nederlandse markt werkt de kliniek samen met Mondzorg Hongarije, een organisatie opgericht door Nederlander Jan Willem van der Zouw, in het echte leven politie­agent. “Ik weet zelf maar al te goed wat het is om tandproblemen te hebben”, vertelt Van der Zouw, terwijl hij ons meetroont door Boedapest. Op zowat elke hoek van de straat zien we bordjes met tanden blinken. Die wijzen discreet op de aanwezigheid van alweer een tandkliniek.

Bij zijn tandarts in Nederland kreeg Van der Zouw naar eigen zeggen vooral tijdelijke oplossingen aangereikt, waardoor hij telkens maar opnieuw in de tandartsstoel belandde. “Op een bepaald moment besefte ik dat alleen een flinke renovatie voor een permanente oplossing kon zorgen. In mijn geval betekende dat: vijf implantaten, achttien kronen en een hoop wortel­kanaal­behandelingen. De offertes die ik daarvoor kreeg bij verschillende tandartsen, deden mij achterovervallen van verbazing. Zo’n behandeling kost in Nederland en België gewoon een fortuin.”

Vakantie als extraatje

Via een vriend kwam Van der Zouw op het idee om in het buitenland te gaan zoeken naar betaalbare tandzorg. Een zoekronde op internet bracht hem bij Móricz Dental in Boedapest. Hij kreeg er zijn behandeling en zag hoe Franse patiënten er goed begeleid werden door een Franse organisatie. Dus zette hij een gelijkaardige organisatie op poten voor Nederlanders en Belgen. Nu komen er via Mondzorg Hongarije elke maand enkele tientallen klanten naar hier. Ongeveer een derde van hen komt uit België.

Gerry Sint lacht ondertussen zijn nieuwe tanden bloot. “Nu kan het weer”, zegt de voormalige Nederlandse bokskampioen terwijl hij ons tijdens een lunch uitvoerig vertelt over zijn ‘tand­affaires’. Een carrière als bokser is niet bepaald bevorderlijk voor je gebit, weet Sint. “Ik had hopen problemen en vooral ook een paar slechte ervaringen met tandartsen in Neder­land, waardoor ik het wat opgegeven had. Ik ben tien jaar niet meer naar de tandarts geweest.”

De horeca-uitbater uit Amsterdam is voor de derde keer in Boedapest. Hij heeft “zijn hele bovenkant laten doen” en het ziet er naar mijn gevoel toch een beetje onnatuurlijk uit. Maar Sint zelf is erg tevreden over het resultaat. “Het ziet eruit zoals ik wou. In Nederland zou me dit 13.000 euro kosten, hier kan het voor 8.000 euro. Ik boek mij hier een heel chique hotel in het hart van de stad met een eigen wellness­centrum. Met alle reiskosten erbij ben ik nog een stuk goedkoper af dan in Nederland. Boven­dien krijg ik er een groot stuk vakantie bij.”

Warmwaterbronnen

Wie in Boedapest zijn gebit laat behandelen, brengt doorgaans ook een bezoekje aan een van de vele thermen. Vaak wordt zo’n wellness­­arrangement gewoon in een pakket verkocht met de tandarts­visite. Boedapest telt maar liefst 118 thermale bronnen, natuurlijke warmwaterbronnen waarvan het water – rijk aan allerhande mineralen – een geneeskrachtige werking toegedicht wordt.

In het Széchenyi-bad, een van de populairste en ook grootste en mooiste thermale baden van de stad, zwemmen jong en oud door elkaar. Een plons in het water van 38°C voelt verrassend verfrissend aan, ook al is de buitentemperatuur maar twee graden ‘kouder’. In de drie buitenbaden genieten vooral luidruchtige jongeren en schakende mannen van het warme water. Binnen in het gebouw bevinden zich nog eens vijftien bassins, met water van verschillende samenstellingen en temperatuur.

“De thermen zijn een ideale aanvulling op de tandbehandeling”, vindt een Vlaamse acteur die sinds een aantal jaar zijn tanden alleen nog maar in Boedapest laat behandelen. Hij blijft liever anoniem, want voor je tanden naar Hongarije vliegen heeft volgens hem nog altijd een negatieve bijklank.

In België werd hij ‘mismeesterd’, zoals dat dan heet. Het plaatsen van een kroon liep fout, de tandarts greep niet in en de acteur verloor, na een periode van helse pijnen, nog eens twee tanden door ontstekingen. Hij diende klacht in en won de zaak. Hij kon op kosten van de Belgische tandarts twee implantaten met twee kronen laten plaatsen. “Dat kostte in totaal 5.000 euro. Ik schrok wel erg van de prijs. Ik heb moeilijke tanden en vind een verzorgd gebit in mijn be­roep erg belangrijk. Dus ging ik ervan uit dat er nog ingrepen nodig konden zijn. Sindsdien lette ik overal op de tarieven van dergelijke in­grepen. Ik reisde toen al vrij veel, kwam af en toe in Boe­dapest. Het viel me op dat de prijzen hier de helft tot een derde lager zijn. Dus besloot ik om voortaan in Boedapest een tandarts te zoeken.”

Voor een gewone jaarlijkse controle gaat hij bij zijn Belgische tandarts, voor ‘grotere werken’ boekt hij een reis naar Hongarije. Als hij nu bij zijn Belgische tandarts komt, dan waant hij zich naar eigen zeggen “terug in de middeleeuwen”. Een man of vrouw in witte jas met streng gezicht en allerlei angstwekkende apparaatjes in een beklemmend kabinet. “In Boedapest word je geholpen door een heel team. Ik krijg er vooral het gevoel dat die mensen weten wat ze doen, wat ik in België toch vaak mis.”
Studenten uit Scandinavië

The secret of succes? Kliniekmanager Attila Kluka moet niet lang nadenken over het antwoord op de vraag hoe Boedapest het toch voor mekaar krijgt. “Voor een goede tandzorg heb je in de eerste plaats goede tandartsen nodig. De tandarts­opleiding in Hongarije is uitgegroeid tot een van de beste ter wereld, en lokt bijgevolg studenten van over de hele wereld.”

Dat blijkt ook uit een rapport van de OESO, waarin zowel de artsen- als tandartsen­opleidingen in Hongarije een hoge score krijgen. De opleidingen gebeuren in het Engels, en trekken studenten uit vooral Duitsland en de Scandinavische landen aan, maar ook uit het Midden-Oosten en de Verenigde Staten.

“Ons tandartsen­korps is nu vaak jong, erg goed opgeleid en spreekt goed Engels”, stelt Kluka. “Daar­naast is er ook veel technische knowhow. We beschikken over heel goede tandlabo’s, waar de materialen snel ge­maakt kunnen worden. Er wordt in shiften gewerkt en vaak ook ’s nachts. Daardoor kunnen behandelingen sneller verlopen. Gecombineerd met de lagere lonen in Hongarije zorgt dat ervoor dat er een uitstekende zorg wordt geboden tegen een veel lagere prijs.”

Miserie achteraf

Al is lang niet iedereen even enthousiast. Yann Van Hoecke van de Vlaamse Beroeps­vereniging Tandartsen (VBT) maakt toch serieuze kanttekeningen bij de hele evolutie. “Het fenomeen is niet nieuw. We horen al jaren dat patiënten naar Roemenië, Turkije en dergelijke lopen voor tandzorg. Nu is het dus Hongarije dat aan het boomen is. Ik ken heel wat collega’s hier die die mensen nadien binnenkrijgen met allerlei problemen. Dan begint de miserie.”

Het probleem is volgens hem vooral net dat alles er heel snel gaat. “Er zijn nu eenmaal in­grepen waarbij integratie en genezing belangrijk zijn en die tijd vergen”, legt hij uit. “Laat ons over tien jaar nog eens kijken. Een aantal jaren geleden waren sommige landen ook populair voor hun borst- of neuscorrecties. Die patiënten kwamen aanvankelijk ook tevreden terug. Maar jaren later doken er toch een hoop problemen op. De ingreep was niet correct uitgevoerd, de diagnose bleek niet juist, of er werd met verkeerde materialen gewerkt. Er zijn natuurlijk collega’s ginder die het heel goed doen, maar er zijn ook anderen. Sommigen beloven u de hemel, maar als er een probleem optreedt, vormen de taal en ook de afstand toch een struikelblok. De mensen worden er ook vaak aan hun lot overgelaten. Maar dat is het risico dat je neemt als je naar daar gaat.”

Kluka benadrukt dat de patiënt bij hen net centraal staat. “Een patiënt is in onze ogen een persoon die hulp nodig heeft, en zo goed mogelijk begeleid moet worden. Iedereen kent het wel: je krijgt een diagnose van een tandarts, mensen gaan buiten en hebben maar 16 procent onthouden van wat er gezegd is. Die mensen zitten nog met veel vragen. Wij hebben coördinatoren in dienst die onze patiënten uitleg geven en zo goed mogelijk proberen te helpen. Bij buitenlandse patiënten is dat altijd iemand die hun taal spreekt of op z’n minst vloeiend Engels.”

Ook de Vlaamse acteur kreeg naar eigen zeggen al negatieve reacties op zijn tandtrips naar Boedapest. De term ‘medisch toerisme’ doet veel mensen inderdaad denken aan fout uitgevoerde esthetische ingrepen in een ver Aziatisch land. Maar daar heeft het tandtoerisme naar Hongarije volgens hem hoegenaamd niets mee te maken. “Hier speelt eerder de wet van de remmende voorsprong. Landen die qua tandzorg al voorop lagen, worden minder gestimuleerd om voort te evolueren. En worden vaak genadeloos voorbijgestoken door wie een inhaalbeweging maakt en meteen met het nieuwste van het nieuwste start. Zoals Hongarije. Ik ben hier in Boedapest, met de perfect uitgeruste tandklinieken, veel beter geholpen dan thuis in België. Maar dat horen ze in België natuurlijk niet graag.”

[nullrefer.com]

[nullrefer.com]

<!-- Start of StatCounter Code for Default Guide -->
hit counter
<!-- End of StatCounter Code for Default Guide -->

OnderwerpGeschreven doorGepost
Donald Troemp 11/07/2017 13:29
  Re: In Boedapest zijn uw tanden big business Nieuw
Donald Troemp 11/07/2017 15:51
  Re: In Boedapest zijn uw tanden big business Nieuw
A.R 11/07/2017 18:09

Je naam: 
Je e-mailadres: 
Onderwerp: 
Spambeveiliging:
Voer de code die hieronder zichtbaar is in het invoerveld beneden in. Dit is nodig om het automatisch posten van dit formulier door bots tegen te gaan.
 ********   ********   ******    **    **        ** 
 **     **     **     **    **   ***   **        ** 
 **     **     **     **         ****  **        ** 
 ********      **     **   ****  ** ** **        ** 
 **     **     **     **    **   **  ****  **    ** 
 **     **     **     **    **   **   ***  **    ** 
Dit is een gemodereerd forum. Je bericht zal pas zichtbaar worden, zodra deze is goedgekeurd door een moderator of beheerder. (Berichten van leden worden wel direct geplaatst)