Prikpagina Hongarije Startpagina voor Hongarije Hongarijepagina

Overige Prikbord Pagina's

Nederlands talig weerbericht van Hongarije

Wisselkoers van de Hongaarse forint

Vakantiehuis te huur in Hongarije

Brandstofprijzen in Hongarije

Hongarije prikbord :  Hongarije Forum

berichtHoever kan/mag je als makelaar gaan?
Gepost door: Nick ()
Datum: 01 maart 2018 12:46

Ik ben nu ongeveer een jaar op zoek naar een huis in Hongarije, en zodoende heb ik al heel wat advertenties gelezen, huizen bekeken en dus ook makelaars ontmoet of gesproken. Wat mij hierbij opviel is dat de waarheid/realiteit toch vaak anders is dan de beweringen van de makelaar, zowel mondeling als schriftelijk (advertentie).
Opvallend is ook het verschil tussen Nederland en Hongarije. In Nederland zijn makelaars blijkbaar aan een striktere regelgeving gebonden dan makelaars in Hongarije, en ik denk dat dit (ook) te maken heeft met de NVM in Nederland, een beroepsvereniging van makelaars die een soort van keurmerk is. Gedraagt men zich niet volgens hun normen dan ligt men eruit. Wat dat betreft kan een Nederlandse makelaar gevestigd c.q. gerigstreerd in Hongarije zich dus ook wat meer 'vrijheden'permitteren. Ik heb hier overigens ook met een Belgische makelaar te maken gehad en deze man verdient in mijn ogen niet minder dan het predicaat "keurig". Hij had een mooie brochure van het huis dat ik wou bezichtigen, alle gegevens waren correct, hij was mooi op tijd, hij nam zich alle tijd, was goed geïnformeerd etc. Maar zo heb ik ook een zelfde Hongaarse makelaar ontmoet, dit is dus geen kwestie van nationaliteit maar van vrijheden die men zich in Hongarij kan (en blijkbaar mag) veroorloven.
Ik ben niet op de hoogte van wet- en regelgeving op dat gebied, en ik weet niet of er in Hongarije beroepsverenigingen zijn zoals in Nederland de NVM, maar het heeft natuurlijk ook te maken met een stukje beroepsethiek.

Wat bijvoorbeeld als een makelaar:

- In zijn advertenties dingen vermeldt (zoals een garage of haard), en die blijken er in werkelijkheid niet te zijn?
- Een huis in werkelijkheid tientallen jaren ouder blijkt te zijn dan dat de makelaar beweert?
- Niet eerlijk is over de vorige eigenaars?
- In overleg met zijn opdrachtgever de vraagprijs met meer dan 25% verhoogt nadat je hebt gezegd dat je het huis graag wilt hebben en de volledige vraagprijs wilt betalen? (ik weet, dat was dom van mij)
- Men zich vervolgens verschuilt achter de dochters van de opdrachtgever omdat deze het plotseling niet eens zouden zijn met de verkoopprijs.
Een zelfde situatie had ik overigens al een keer eerder meegemaakt tijdens een telefoontje met een particuliere verkoper. Toen ik hem tijdens dit gesprek vroeg hoe het kwam dat zijn huis toch wel redelijk geprijsd was vroeg hij mij voor hoeveel het het op Ingatlan stond, en toen ik hem de prijs vertelde zei hij dat hij hier met zijn dochter een conflict over had en hij het daarom niet kon verkopen voor minstens een miljoen Forint meer. Die lastige dochters toch elke keer!
Als je al toestemming van je kinderen moet hebben om je huis te verkopen dan vraag je die voorafgaande aan de verkoop, en dan heb je het natuurlijk ook over een prijs. Zo ver mag duidelijk zijn.
- Je vertelt dat een verkoper een terminale ziekte heeft en jij daarom het huis krijgt aangeboden voordat het officieel (weer) in de verkoop gaat. Maar als er geen overeenstemming wordt bereikt dan opeens alle tijd zegt te hebben?

Dit om een paar voorbeelden te noemen. En welke feiten ik met welke makelaar heb meegemaakt, of dat dit één en dezelfde was, wil ik ook nog even in het midden laten, net zoals de nationaliteit van de betreffende makelaar of makelaars. Het gaat me in dit topic over de vraagstelling wat kan en wat niet, zowel beroepsmatig, juridisch en ethisch gezien, en wat hierbij het verschil tussen Hongarije en Nederland is.

Wat me opviel is dat maar een enkeling zich houdt aan de correcte weergave van het effectieve woonoppervlak van een woning. Ik heb overdrijvingen van meer dan 50% meegemaakt, en ik weet uit ervaring dat dit in Nederland niet kan en niet mag en een makelaar hiervoor zijn vergunning kwijtkan raken.

Reacties graag!

Onderwerp Geschreven door Gepost
berichtHoever kan/mag je als makelaar gaan? Nick 01/03/2018 12:46
berichtRe: Hoever kan/mag je als makelaar gaan? Nieuw Nick 01/03/2018 17:40
berichtRe: Hoever kan/mag je als makelaar gaan? Nieuw Nick 02/03/2018 10:14
berichtRe: Hoever kan/mag je als makelaar gaan? Nieuw charlize 02/03/2018 11:04
berichtRe: Hoever kan/mag je als makelaar gaan? Nieuw Nick 02/03/2018 23:37
berichtRe: Hoever kan/mag je als makelaar gaan? Nieuw charlize 03/03/2018 10:49
berichtRe: Hoever kan/mag je als makelaar gaan? Nieuw Nick 03/03/2018 13:33
berichtRe: Hoever kan/mag je als makelaar gaan? Nieuw charlize 03/03/2018 12:01
berichtRe: Hoever kan/mag je als makelaar gaan? Nieuw charlize 03/03/2018 12:03
berichtRe: Hoever kan/mag je als makelaar gaan? Nieuw charlize 03/03/2018 21:36
berichtRe: Hoever kan/mag je als makelaar gaan? Nieuw Nick 03/03/2018 21:58
berichtRe: Hoever kan/mag je als makelaar gaan? Nieuw Nick 14/04/2018 21:55
berichtRe: Hoever kan/mag je als makelaar gaan? Nieuw trekruiter 1 14/04/2018 03:59
berichtRe: Hoever kan/mag je als makelaar gaan? Nieuw Donald Troemp 03/03/2018 09:22
berichtRe: Hoever kan/mag je als makelaar gaan? Nieuw Nick 03/03/2018 13:39
berichtRe: Hoever kan/mag je als makelaar gaan? Nieuw Donald Troemp 03/03/2018 19:18
berichtRe: Hoever kan/mag je als makelaar gaan? Nieuw Nick 03/03/2018 22:14
berichtRe: Hoever kan/mag je als makelaar gaan? Nieuw Mona 04/03/2018 09:46
berichtRe: Hoever kan/mag je als makelaar gaan? Nieuw charlize 04/03/2018 13:15
berichtRe: Hoever kan/mag je als makelaar gaan? Nieuw Mona 04/03/2018 14:09
berichtRe: Hoever kan/mag je als makelaar gaan? Nieuw Nick 04/03/2018 14:35
berichtRe: Hoever kan/mag je als makelaar gaan? Nieuw charlize 04/03/2018 16:18
berichtRe: Hoever kan/mag je als makelaar gaan? Nieuw Mona 04/03/2018 14:15
berichtRe: Hoever kan/mag je als makelaar gaan? Nieuw Nick 04/03/2018 21:05
berichtRe: Hoever kan/mag je als makelaar gaan? Nieuw charlize 04/03/2018 17:14
berichtRe: Hoever kan/mag je als makelaar gaan? Nieuw Naturegallery 07/03/2018 01:00

Ga naar: DiscussielijstZoekenLog in
Je naam: 
Je e-mailadres: 
Onderwerp: 
Dit is een gemodereerd forum. Je bericht zal pas zichtbaar worden, zodra deze is goedgekeurd door een moderator of beheerder. (Berichten van leden worden wel direct geplaatst)