Prikpagina Hongarije Startpagina voor Hongarije Hongarijepagina

Overige Prikbord Pagina's

Nederlands talig weerbericht van Hongarije

Wisselkoers van de Hongaarse forint

Vakantiehuis te huur in Hongarije

Brandstofprijzen in Hongarije

Hongarije prikbord :  Hongarije Forum

berichtComplotdenkers - Ufo’s in Volkel
Gepost door: Donald Troemp ()
Datum: 14 september 2018 14:51

Complotdenkers: boos op de macht

Ufo’s in Volkel

Op NineforNews, een alternatieve Nederlandse nieuwssite, staan berichten als ‘Iraanse wetenschapper: import genetisch gemodificeerde producten is zionistisch complot’ en ‘Zonder oorlog hebben overheden geen bestaansrecht: een (bedachte) vijand is nodig om macht over het volk te behouden’. Journalist Robin de Boer (32) is ‘redacteur, eindredacteur en hoofdredacteur’ van de site. NineforNews heeft dagelijks zo’n twintigduizend unieke bezoekers, met soms uitschieters naar de zestigduizend. Robin kan er prima van leven. Zijn webmaster woont in Spanje, die regelt het financiële deel.

Robin woont samen met zijn vriendin en hun kat in een klein boerderijtje in een niemendallerig gehucht onder de rook van Dordrecht. Iedere ochtend om half zeven brengt hij zijn vriendin met de auto naar het station, daarna neemt hij vanachter zijn ouderwetse computer, met uitzicht op een veld fruitbomen, het nieuws door. Robin bezoekt telkens een vast rijtje websites. Newscientist is er eentje, The Daily Mail ook. Maar ook naar de Russische staatssite Sputnik gaat Robin graag vanwege de ‘goede politieke analyses’.

Hij zet een houten stoel in de woonkamer. De poes gaat erop liggen, Robin wacht een beetje ongemakkelijk tot ze er weer vanaf springt. Ergens heeft hij iets weg van rapper Faberyayo van De Jeugd van Tegenwoordig, alleen praat hij een stuk bedeesder en heeft hij een Gronings accent. Tegen het einde van zijn studie sociale geografie in Groningen ging hij nadenken. ‘Ik miste een doel. Ik vroeg me vaak af: waarom doe ik dit? Waarom ben ik feitjes aan het stampen? Waarom leer ik de hele tijd dingen die ik over een paar weken weer ben vergeten en waar ik nooit iets mee wil doen? Ik dacht: ik ga naar school, straks ga ik werken, daarna ga ik met pensioen en dan ga ik dood. Er moet toch meer zijn dan dat?’

Nu herschrijft hij dagelijks de meest interessante artikelen van andere websites voor het publiek van NineforNews. Als ik hem spreek is hij bezig met de vertaling van een stuk van The Daily Mail. Hij zet een toontje op als van een enthousiaste presentator. ‘Geheime plaatsen die je niet op Google Earth ziet… is het misschien een ufo-testsite?’ Als ik hem vraag of hij zelf ook denkt dat geblurde luchtfoto’s op Google Earth iets met ufo’s te maken hebben, antwoordt Robin ontkennend. Hij kijkt naar de foto’s bij het artikel van The Daily Mail. ‘Hier gaat het om een olieraffinaderij, misschien wil een land als Hongarije daar geen pottenkijkers. Hier bij Volkel liggen kernbommen. Waarom de Faeröer-eilanden gecensureerd worden, weet ik niet.’ Maar dat zal hij allemaal niet opschrijven. ‘Ik schrijf gewoon van: als je op Google Earth zoekt op vliegbasis Volkel zie je dat die is gecensureerd. Hoe zou dat toch komen?’ Zijn publiek wil zélf nadenken, zegt Robin.

Voor eigen onderzoek heeft hij geen tijd, hij belt zelfs niet achter nieuws aan. Toch gelooft Robin dat hij een waardevolle bijdrage levert aan de journalistiek. ‘Een oud-medewerker van het NOS Journaal, Janneke Monshouwer, heeft laatst een boek uitgebracht over de nos.’ Janneke Monshouwer werkte in het verleden drie jaar als productiemedewerker bij de nos. Haar boek Ander nieuws: Wat het journaal niet uitzond, uitgegeven door stichting Viva Pachamama, geniet onder complotdenkers veel aanzien. ‘Zij schreef dat we voornamelijk verdraaide en onjuiste informatie kregen. Bij de nos wordt niet gekeken of iets op waarheid berust, maar of het kijkvoer is.’

Robin barst van de voorbeelden waarin de media het verkeerd deden. Toen in 2011 een massagraf in Libië werd blootgelegd waarvoor Kadhafi verantwoordelijk zou zijn, bleek het volgens Robin om kamelenbotten te gaan. ‘Dat heeft een Franse journalist ontdekt.’ En Marianna Mazeh, het uitgehongerde Syrische meisje dat in januari het nieuws haalde, blijkt helemaal niet Syrisch te zijn maar Libanees. Het is niet eens zo dat journalisten burgers met kwade opzet verkeerd informeren. Volgens Robin heeft het meer te maken met tijdgebrek. Journalisten hebben de tijd niet om het echte nieuws van dat van spindoctors te onderscheiden. Bovendien zijn alle media geabonneerd op dezelfde persbureaus en die zijn dan weer niet onafhankelijk. ‘Ik bedoel, de voorzitter van de bestuursraad van het anp is Rijkman Groenink. Die komt uit de bankenwereld. En bij de nos had je heel lang iemand van ing die aan het roer stond.’ De artikelen die ingaan tegen de reguliere berichtgeving zijn wat betreft Robin het interessantst. En die berichten geeft hij een podium.

Wie op internet zou willen achterhalen of het verhaal over die kamelenbotten in het Libische massagraf klopt, stuit op twee werelden. Bij de zoektermen ‘massagraf’ en ‘Libië’ poppen hits op van onder meer de Volkskrant, de nos en Knack. Wie ‘kamelenbotten’ aan de zoektermen toevoegt, vindt een veel langere lijst websites die inderdaad berichten dat de botten in datzelfde massagraf inmiddels geïdentificeerd zijn als kamelenbotten. De oorspronkelijke bron van dat gerucht is onvindbaar.

Volgens Robin zijn er drie groepen mensen. Het eerste kamp bestaat uit burgers die automatisch vertrouwen op de media en andere instituties. Deze mensen moeten niets van complottheorieën hebben. De tweede groep staat daar wél voor open. Daar behoort hij zelf toe. De derde groep slaat volgens Robin in het complotdenken door. Hij kent een geval van iemand die voor de trein is gesprongen, en hij was erbij toen een ander zo doordraaide dat die met een ambulance moest worden afgevoerd. ‘Dat was op een andere alternatieve nieuwsredactie. Ik kende die jongen niet bij naam. Dat zijn vaak die verwarde personen die je dan ineens mensen bij de nos ziet gijzelen.’

Sarper vindt Tarik Z., de scheikundestudent die vorig jaar zendtijd bij de nos eiste door een bewaker te gijzelen, een held. ‘Die man, wat hij wou zeggen, past in mijn straatje. Eigenlijk verwoord ik het niet goed: het past niet in mijn straatje, het past in de realiteit. Want het is écht zo dat de nos zich richt op een bepaald gebied en dat wil belichten en zo de mensen van nieuws voorziet. En wat die Tarik allemaal precies wou vertellen weet ik niet, maar dat hij überhaupt daar naar binnen liep om zijn verhaaltje te doen…’ Daar heeft Sarper bewondering voor: ‘Je kunt wel protesteren met een bord maar dat heeft geen nut, je moet echt dingen doen. Hij probeerde mensen wakker te schudden. Luister, let op, het is niet altijd wat het lijkt. Geloof niet alles wat je ziet. We zijn het allemaal een beetje zat. Er worden steeds meer mensen wakker.’

[www.groene.nl]

9 For News

9 For News (of Nine For News) is een complottheorieënwebsite die allerhande pseudowetenschap, kwakzalverij en andere complottheorieën publiceert en aanprijst. Je mag er de typische onzin over chemtrails, de Illuminati en de Reptilian aliens verwachten, en helaas ook een heleboel levensgevaarlijke kwakzalverij, maar nieuws gebaseerd op realiteit is er niet bij.

Ontstaan

9 For News is ontstaan uit de website Niburu, die eveneens onzinnige complottheorieën en kwakzalverij publiceert. In 2012 zorgde een interne ruzie tussen de aluhoedjes ervoor dat er een breuk kwam in de zelfverklaarde "redactie" (lees: Paranoids Anonymous) van Niburu.nl, waarna sommigen een nieuwe website begonnen met domeinnaam Niburu.co[1].

Twee jaar later, in maart 2014, werd de website niburu.nl klaarblijkelijk plots "gekaapt" van diens eigenaar, Anton Teuben, in wiens naam de aankondiging werd gemaakt dat hij "met pensioen" zou gaan[2]. Kort nadien liet Teuben op zijn eigen website weten dat hij de dupe was geworden van een kaping van zijn website[3].

Het is vast niet in hem opgekomen dat..........

[nl.hoax.wikia.com]

Onderwerp Geschreven door Gepost
berichtDe kritiek op Orbán is belachelijk Nieuw LK 11/09/2018 16:17
berichtRe: De kritiek op Orbán is belachelijk Nieuw veltmuis 11/09/2018 17:43
berichtLaszlo Marácz Nieuw Donald Troemp 11/09/2018 17:50
berichtRe: Laszlo Marácz Nieuw veltmuis 11/09/2018 19:06
berichtRe: Laszlo Marácz Nieuw Sharkey 13/09/2018 20:37
berichtRe: De kritiek op Orbán is belachelijk Nieuw LK 11/09/2018 19:39
berichtRe: De kritiek op Orbán is belachelijk Nieuw Süvöltő 13/09/2018 12:23
berichtRe: De kritiek op Orbán is belachelijk Nieuw LK 14/09/2018 09:01
berichtRe: De kritiek op Orbán is belachelijk Nieuw Leon 14/09/2018 09:28
berichtRe: De kritiek op Orbán is belachelijk Nieuw Naturegallery 13/09/2018 18:55
berichtRe: De kritiek op Orbán is belachelijk Nieuw Leon 13/09/2018 22:20
berichtPOLL: Support for Fidesz-Christian Democrats remains strong Nieuw Donald Troemp 13/09/2018 22:53
berichtGloomy Sunday - Szomorú Vasárnap - Vége a világnak Nieuw Donald Troemp 13/09/2018 23:42
berichtRe: De kritiek op Orbán is belachelijk Nieuw Sharkey 14/09/2018 09:23
berichtRe: De kritiek op Orbán is belachelijk Nieuw Leon 14/09/2018 10:28
berichtComplotdenkers - Ufo’s in Volkel Donald Troemp 14/09/2018 14:51
berichtRe: De kritiek op Orbán is belachelijk Nieuw LK 14/09/2018 10:02
berichtRe: De kritiek op Orbán is belachelijk Nieuw AMRi 14/09/2018 13:27
berichtRe: De kritiek op Orbán is belachelijk Nieuw Leon 14/09/2018 16:06

Ga naar: DiscussielijstZoekenLog in
Je naam: 
Je e-mailadres: 
Onderwerp: 
Dit is een gemodereerd forum. Je bericht zal pas zichtbaar worden, zodra deze is goedgekeurd door een moderator of beheerder. (Berichten van leden worden wel direct geplaatst)