Prikpagina Hongarije Startpagina voor Hongarije Hongarijepagina

Overige Prikbord Pagina's

Nederlands talig weerbericht van Hongarije

Wisselkoers van de Hongaarse forint

Vakantiehuis te huur in Hongarije

Brandstofprijzen in Hongarije

Hongarije prikbord :  Hongarije Forum

berichtIVA, arbeidsongeschikt, waar ingeschreven zijn?
Gepost door: Jan1966 ()
Datum: 11 oktober 2019 15:27

Goedendag, mijn naam is Jan.

Sinds enkele jaren heb ik een huis in Hongarije, en sinds vorig jaar ben ik volledig afgekeurd (IVA).
Vanaf volgend jaar wil ik dan ook permanent (of in elk geval het grootste deel van het jaar) hier in Hongarije gaan wonen.
Nu is de vraag; Kan ik me het beste dan ook in Hongarije inschrijven? Ik hoor hier zoveel verschillende berichten over.
Wat ik weet is dat mijn AOW opbouw stopt, dat accepteer ik.
Mijn uitkering (IVA) kan ik meenemen volgens het UWV.
Maar wat ik ook hoor is dat ik hier dan geen (loon)belasting moet betalen omdat ik volledig arbeidsongeschikt ben, klopt dat?
Maar is het ook wijs, met het oog op de toekomst, om me in Hongarije in te schrijven?
Er is de wet BEU (Beperking Export Uitkeringen), is dit van toepassing op Hongarije?
Verder sinds 2012 de wet Woonlandbeginsel, wordt er al een korting toegepast als je in Hongarije woont?
En de ziektekostenverzekering; ik kan veel besparen wanneer ik een Hongaarse ziektekostenverzekering heb, maar ik gebruik na een herseninfarct medicijnen en die worden in NL volledig vergoed, hoe zit dat in Hongarije?
Kortom, de vraag is eigenlijk en eerlijk gezegd gesteld uit financieel oogpunt, houdt ik meer over van mijn uitkering wanneer ik me in Hongarije inschrijf?
En als ik dit doe welk stappenplan moet ik dan volgen?
Bij voorkeur reacties van mensen die hier recentelijk ervaring mee gehad hebben, dit ivm verouderde regelgeving die mogelijk nog op sommigen van u van toepassing is.

Bij voorbaat dank voor de reacties!

Groet Jan

Onderwerp Geschreven door Gepost
berichtIVA, arbeidsongeschikt, waar ingeschreven zijn? Jan1966 11/10/2019 15:27
berichtRe: IVA, arbeidsongeschikt, waar ingeschreven zijn? Nieuw karelvdberg 12/10/2019 17:50
berichtRe: IVA, arbeidsongeschikt, waar ingeschreven zijn? Nieuw Jan1966 13/10/2019 08:25
berichtRe: IVA, arbeidsongeschikt, waar ingeschreven zijn? Nieuw karelvdberg 13/10/2019 10:42
berichtRe: IVA, arbeidsongeschikt, waar ingeschreven zijn?bijlage Nieuw Donald Troemp 13/10/2019 10:59
berichtRe: IVA, arbeidsongeschikt, waar ingeschreven zijn? Nieuw Jan1966 13/10/2019 12:31
berichtRe: IVA, arbeidsongeschikt, waar ingeschreven zijn? Nieuw Donald Troemp 13/10/2019 12:43
berichtRe: IVA, arbeidsongeschikt, waar ingeschreven zijn? Nieuw Donald Troemp 13/10/2019 17:04
berichtRe: IVA, arbeidsongeschikt, waar ingeschreven zijn? Nieuw karelvdberg 14/10/2019 01:05
berichtRe: IVA, arbeidsongeschikt, waar ingeschreven zijn? Nieuw Jan1966 14/10/2019 07:01
berichtRe: IVA, arbeidsongeschikt, waar ingeschreven zijn? Nieuw karelvdberg 14/10/2019 10:02
berichtRe: IVA, arbeidsongeschikt, waar ingeschreven zijn? Nieuw Nico Tine 14/10/2019 19:39
berichtRe: IVA, arbeidsongeschikt, waar ingeschreven zijn? Nieuw karelvdberg 14/10/2019 20:56

Ga naar: DiscussielijstZoekenLog in
Je naam: 
Je e-mailadres: 
Onderwerp: 
Dit is een gemodereerd forum. Je bericht zal pas zichtbaar worden, zodra deze is goedgekeurd door een moderator of beheerder. (Berichten van leden worden wel direct geplaatst)