Prikpagina Hongarije Startpagina voor Hongarije Hongarijepagina

Overige Prikbord Pagina's

Nederlands talig weerbericht van Hongarije

Wisselkoers van de Hongaarse forint

Vakantiehuis te huur in Hongarije

Brandstofprijzen in Hongarije

Hongarije prikbord :  Hongarije Forum

berichtDe Hel ,Jaren achter de tralies in Hongarije.
Gepost door: Jimmy. ()
Datum: 20 maart 2010 22:48

Jaren achter de tralies in Hongarije vergeten en overgelaten aan het 100 jaar oude regiem van het Communistisch Europa waar oneerlijke wetten gelden.

Het begin van een oneindige lange weg 2007, de hel van buitenlandse gevangenissen.
Dit verhaal is geschreven tijdens mijn detentie 2007 waar ik met enkele gedetineerden in gesprek kwam.

Aankomst;

toen we de gevangenis naderden werd het landschap fraaier,de vlakte met zijn verspreiden huizen ging langzaam in bebouwde Akkers over,we reden over een boerenbedrijf van tientallen hectaren rond de gevangenis,daar kwam ook het gevangenis eten vandaan,hier en daar zagen we de lichtblauwe uniformen van gevangenen die het land bewerkten verder op stond een kudde zwartbonte koeien te grazen volgens de gevangenen de leveranciers van vlees en melk voor de gevangenis.maar dit landelijke tafereel maakte snel voor iets grimmigers,ik zag daar tijdens mijn aankomst een massa hoge rechthoekige vaalgele gebouwen hier en daar door torens verbonden en door een hoog gazen hek omringd zag ik dat het hek,dat van een afstand een simpele gazen omheining had geleken,in werkelijkheid een dubbele rij paralel hekken met vijf tot zeven meter tussen ruimte was. daar glommen rollen messcherp prikkeldraad in de warmte van de zon van hongarije. Het was geen normaal prikkeldraad maar blijkbaar speciaal voor gevangenissen gemaakt,elke prikkel was scherp genoeg om vlees te snijden en scherp genoeg om een kalkoen te spietsen.wie hier langs probeert te ontsnappen,wordt aan plakjes gesneden of dan wel door een hond gegrepen te worden.
vlak voor de elektronische toegangspoort stond een ouderwetse wachttoren van de soort die sfeer geeft aan gevangenisfilms,aan de voet van de toren hing een telefoon waarmee bezoekers zich konden aanmelden bij de onzichtbare bewaker hoog in de toren,de begeleide bewaker vertelde wie we waren en wat we kwamen doen,ons bezoek was dagen geleden geregeld en onze namen stonden op een lijst,de bewaker legden onze identiteitskaarten in een emmer en daar ging de emmer weer terug naar de bewaker hoog in de toren.toen hij uiteindelijk naar tevredenheid had vastgesteld wie we waren liet hij de emmer met onze identiteitskaarten weer langzaam zakken.
ik besef inmiddels dat hij zo hoog in zijn toren op geen enkele manier de fotootjes in zijn hand kan vergelijken met de mensen in de bus,maar desondanks hebben we bij elk besloten bezoek aan de staatsgevangenis dit ritueel afgewerkt,toen we de eerste proef hadden doorstaan mochten we door naar het hek,dat elektronisch open ging en weer achter ons gesloten werd.de tweede poort was echter nog niet open,en achter omkijkend zagen we de emmer weer heel langzaam opstijgen en in de toren verdwijnen.het eerste hek was dicht en het volgende hek nog niet open,links en rechts van ons zag ik nog meer van die rollen prikkeldraad,en erom heen stonden de gevangenisbewakers die hielden een oogje in het zeil met honden,net als een oorlogsfilm.
dit was was mijn eerste indruk van het gevangenisleven in het buitenland,ik stond samen met andere gevangenen in een stalen kooi,Nederland was heel ver weg, de cellen vlakbij. deze kooi moeten alle bezoekers aan de staatsgevangenis van Hongarije passeren,en of we hier weer uit kwamen eveneens,achter ons was al een groot stalen hek automatisch in het slot gevallen we waren afgesneden van de ingang vlak voor ons sloot een zelfde hek de gang naar de cellen af.aan mijn rechterhand blokkeerde een metaaldetector mijn weg links daarvan stond een tafeltje,en daarop lagen diversen bezittingen van gevangenen,om onverklaarbare redenen was ik ondanks mijn riem en sleutels geluidloos door de metaaldetector gegleden,maar andere gevangenen werden al twee keer terug geroepen hij kon geen vriendjes worden met de machine.het was al een uur geleden dat ik dit staatsgebouw betreden had.het was 8 uur 's morgens en ik had nog niemand gezien die ons begeleide naar de cellen,de enige die ik tot nu had gezien was een gevangene die de gangen aan het vegen was,enige minuten later roept een bewaker deze 2 gevangene die niet door de metaaldetector goed door was gekomen,waren volgens de bewaker. bevatten de instap van schoenen metaal en hebben jasjes knopen maar ook deze poging faalde?? misschien je riem was het volgende advies van de bewaker,de gevangene friemelde aan de gesp en trok de riem weer door de lusjes van zijn broek.

Mede-gevangen.

Gevangenen weten mij te vertellen dat de Hongaarse justitie niet zit te wachten op kritiek van juristen uit EU-landen,laat staan op de Europese unie en de mensen rechten,dit weer houdt mij niet om toch stappen te ondernemen en ik begin aan mijn onderzoek door gevangenen vragen te stellen over het juridisch systeem.
Om veilig met mede-gevangenen te kunnen praten moet je weten hoe je een vraag stelt en wanneer je gesprek moet beëindigen maar dat heb je niet altijd in de hand,ondanks schijnbaar onvoldoende voorzorgsmaatregelen raak ik af en toe in mijn eentje in aanwezigheid van levensgevaarlijke personen verzeild.
De studie van criminelen is een wetenschap,maar met hun praten is een kunst,en het eerste is zonder het laatste onmogelijk.er zijn een paar wezenlijke punten waar je op moet letten: 1 je moet discussies kunnen vermijden, 2 je moet je kunnen beheersen, 3 je moet op het gepaste moment een stilte kunnen door breken, en 4 je moet weten wanneer je het gesprek moet beëindigen,dat laatste is het belangrijkste,wie dit punt niet beheerst kan een misschien veel belovende carrière op het terrein van het gevangenis leven voortijdig gesmoord zien worden.
Gevangenen zijn meer op confrontatie gericht,ze worden niet graag voor de gek gehouden.
tegen over een gevangene moeten ze eerst laten zien wie de baas is...helaas hebben de meeste gevangenen hun buik vol van bazen.
in mijn gesprekken met gedetineerden ben ik vrij zakelijk vind ik zelf zo ben ik trouwens ook tegen over mijn andere gevangenen,ik rol letterlijk en figuurlijk mijn mouwen op en ga hen proberen te begrijpen,daarbij heb ik geen haast want het duurt wel een paar uur voor je een andere gevangene begint te begrijpen en bovendien is mijn Hongaarse spraak niet al te best,maar begrijpen doe ik het wel.
zoals ik zelf al opmerkte is de weg naar de gevangenis voor sommige gedetineerden snel en direct,soms is het net een snelweg naar de gevangenis,dagelijks kijk ik uit mijn celraam en zie ik door de weeks honderden gevangenen en vrouwen die met grote vrachtauto's worden getransporteerd naar gevangenissen verspreid over het hele land van Hongarije. de criminaliteit is ontzettend hoog wegens de werkeloosheid.
sommige gevangenen die ik heb gesproken hadden van hun goedkope en ongemotiveerde advocaten te horen gekregen: beken schuld en hoop op de genade van de rechtbank,een grove fout want de rechtbanken in Hongarije staan niet bekent om hun vergevens gezinheid. de gevangenen waar ik elke dag mee prate werden eerder als slecht, dan als gek beschouwd het komt echt op de betaalde advocaten neer.

wiskundige formule.

De wiskundige formule die voorspelt of iemand straf krijgt luidt ongeveer als volgt: vermenigvuldig het aantal soort gelijke rechtzaken dat hij gewonnen heeft,neem dat product en vermenigvuldig dat met het aantal mensen dat hem helpt,zoals getuigen en deskundigen en juristen,het getal dat je dan krijgt moet verschillen tussen onschuld en schuldig veroordeelden. en anderzijds moordenaars die de rest van hun leven slijten op de akkers of in de werkplaatsen van dezelfde gevangenis waar hun minder fortuinelijke broeders levenslang krijgen,en als je dan ook nog het verschil in motivatie tussen de openbare aanklager en de advocaat bij de formule betrekt krijg je ongelooflijk veel kritiek waarbij je het haast in je broek doet maar veel gevangenen of zelfs de meeste dieven,overvallers of moordenaars waar ik dagelijks mee sprak lieten zich vertegenwoordigen
door plaatselijke advocaten,niet door de toegevoegde verdedigers.er zijn heus wel gemotiveerde,ervaren en succesvolle particuliere advocaten die bereid zijn om af en toe pro-deo hun uiterste best te doen voor een armlastige cliënt,maar vaak zullen de berooide beklaagden het moeten doen met de diensten van heel jonge,net beginnende advocaten,of oudere advocaten die een manier zoeken om hun eigen noodlijdende praktijk een steuntje in de rug te geven met de schamele bedragen die de rechtbank daarvoor uittrekt.
in enkele gevallen was de advocaat van een gevangene zelfs op het moment van het proces in staat van beschuldiging wegens overtredingen die hij zelf begaan had,het moet niet makkelijk zijn om een noodlijdende gevangene te verdedigen als je eigen praktijk aan een zijden draad hangt,in een van die gevallen kreeg ik te horen van mede-gevangenen dat een advocaat kort na de veroordeling van zijn cliënt uit zijn ambt werd ontzet,hij kon namelijk niet eens voor zich zelf zorgen,laat staan voor zijn cliënt.
kortom slechts weinige advocaten van deze slecht bedeelde criminelen worden onherroepelijk veroordeeld tot vele jaren. maanden en weken komt niet voor in het strafrecht,heel af en toe kom je er eentje tegen die de rechter persoonlijk kent maar het blijven uitzonderingen.
de meeste advocaten die de 20 tot 40 euro per uur van de rechtbank accepteren kost het moeite om zelf betalende cliënten aan te trekken grote criminelen halen hun advocaten echt niet uit de adressenboekjes van de rechtbanken,nu ik mijn formule nog eens bekijk zie ik dat eigenlijk veel te ingewikkeld is.als ik zelf een goed geschoolde advocaat was met vele werk ervaring en succesvolle zaken en gewerkte uren en aantal medewerkers vervang door bestede euro"s is de voorspellende waarde even hoog,er zijn gelukkig veel uitzonderlijke begaafde en gemotiveerde advocaten te mogen kennen,ze waren wel intelligent,ervaren,goed opgeleid en bereid om de nodige uren te draaien,in hun geval kunt u alles wat ik over tijd en motivatie heb gezegd weer vergeten en uit de formule schrapen geloof me ze moeten bedelen om geld voor onderzoek en deskundigen aan te stellen,maar elke advocaat moet vechten voor zijn geld want in het land van Hongarije is het er gewoon weg niet.

De hel van Hongaarse gevangenissen

Het regime in Hongaarse gevangenissen is middeleeuws.Met twaalf man slapen in een cel van zes vierkante meter.
Reclassering bestaat niet.wie na jaren van opsluiting vrij komt,heeft weinig andere keuze dan terug de criminaliteit in te gaan.
De bewakers zijn erg gevoelig,een fatsoenlijk gesprek is bijna onmogelijk in het rode stenen gebouw is de warmte in de zomer ondraaglijk.een bewaker sluit de ijzeren gevangenispoort.we kunnen niet meer terug hieruit vluchten of ontsnappen is echter onmogelijk dit is de hel van Hongarije.
uitkijken roept een bewaker als een colonne gevangenen in blauw kledij langs loopt. niemand achter blijven is het laatste woord van de bewaker,het is niet gevaarlijk maar toch de bewakers zijn in alles in staat.
De inrichting van de staatsgevangenis is net een concentratiekamp,omdat de leefomstandigheden hier het gruwelijkst zijn. gevangenen die in voorarrest zitten worden op een speciale afdeling geplaatst waar ze hun strafonderzoek en hun rechtszaak moeten afwachten en zijn helemaal van de buitenwereld afgesloten.
familie bezoek, hooguit één keer per maand,is slechts voor weinigen toegestaan. Arbeid is niet mogelijk de enige ontspanning is het wekelijks uurtje luchten: wandelen van de een naar de andere kant van de muur in een met ijzerdraad overbedekte kooi.Onmenselijk zou je zeggen maar het is de werkelijkheid,De gevangenen wachten op hun veroordeling,gemiddeld is de wachttijd 6 tot 12 maanden maar het kan uit eenlopen tot 2 jaar, zelfs tot 3 jaar duren voordat een rechter een vonnis uitspreekt Hongarije heeft niet alleen te weinig cellen,maar ook te weinig rechters en advocaten.
misschien zit een aantal gevangenen onschuldig vast in de staatsgevangenis met mijn gesprekken in de gevangenis ga ik daar wel in geloven,maar de meerderheid wordt veroordeeld. negenennegentig procent van de gevallen worden veroordeelt wegens diefstal en roofoverval....duizenden voor drugsgebruik en drugssmokkel,een klein aantal zit er wegens moord,of kinderverkrachters die zijn hun leven binnen de gevangenis muren niet zeker . de gevangenen worden na hun veroordeling overgeplaatst naar een werkkamp ergens op een verlaten plaats waar geen mensen komen,vaak honderden kilometers ver weg van familie en vrienden.Voordeel in een hongaarse strafkamp mogen gevangenen werken in plaats van dag in dag uit dezelfde muren tellen,na je veroordeling heb je meer rechten en vrijheden.
binnen de staatsgevangenis opent een bewaker voor mij een celdeur op de eerste verdieping,ik kijk in een gat van zes vierkante meter ,een rottende warme damp komt op mij af,een stank waarvoor ik mijn hoofd moest afwenden.eigenlijk wil niemand kijken maar de wil om te weten wint.
twaalf gevangenen leven in deze donkere cel,kledingstukken bedekken de twee of driepersoonsstapelbedden die in de cel staan( zie foto ) De wc-pot is verder het enige meubilair,ruimte voor meer is er ook niet,de twaalf celgenoten hebben nog mazzel.in andere even grote cellen leven er twaalf of meer,de cellen waren tijdens de oorlog in 1945 bedoeld om meerdere mensen er in te zetten.aldus een bewaker.
De gedetineerden antwoorden plichtmatig op mijn vragen.....een, wacht al anderhalf jaar op een uitspraak van de rechter. en ja hoor iedereen maakt het best goed hoor van de luxe van justitie.
toen ik in het huis van bewaring zat was dat nog een van de beste cellen die ik mee mocht maken,er stond een zwart wit televisie aan met de staatszender er op,volgens andere gevangenen hebben ze die gekregen van andere gedetineerde die de gevangenis verlieten.ook in andere cellen op deze eerste verdieping staan kleine tv"tjes zo blijkt als ik door de openstaande etensluikjes gluurt.wat ik wil zeggen kwam er eens in de zoveel jaren een delegatie voorbij. De Hongaarse autoriteiten probeerden weliswaar rooskleuriger voor te stellen dan ze waren op de uitgestippelde route trof de delegatie brandschone cellen aan met muren nog nat van de verf waarin een gevangene naar een een televisie zat te kijken,een etage lager zaten de gevangenen met zijn twaalven in één cel te verrotten in de stank en hun eigen vuil.
Hongarije herbergt meer gevangenen dan Nederland die opgesloten zitten in huis van bewaringen en gevangenissen,de straffen zijn erg hoog en een streng beleid,alternatieve straffen voor lichte vergrijpen zijn er niet.voor diefstal is de maximumstraf drie jaar,maar betreft het een tweede veroordeling,dan loopt de straf op naar zes jaar.grote diefstal betekent vijf tot tien jaar zitten,roof is zeven tot twaalf jaar. bij herhaling maximaal vijftien jaar.
Drugsbezitters lopen het risico van 3 jaar cel. handel in drugs kan tot 10 jaar betekenen,tenzij die georganiseerd is ,want dan gaat de straf naar maximaal 15 jaar,het vonnis voor moord varieert van 8 jaar tot levenslang.
Het geeft toch aan hoe ver de Hongaarse wetten verwijderd zijn van de Europese begrippen van de mensenrechten en menselijke waardigheid als het gaat om gevangenen.

Onderwerp Geschreven door Gepost
berichtDe Hel ,Jaren achter de tralies in Hongarije. Jimmy. 20/03/2010 22:48
berichtTot drie jaar cel voor Hongaarse mensenhandelaren Nieuw jimmy 21/03/2010 18:47
berichtRe: De Hel ,Jaren achter de tralies in Hongarije. Nieuw Max 13/08/2019 10:15
berichtRe: De Hel ,Jaren achter de tralies in Hongarije. Nieuw AMRi 13/08/2019 14:38

Ga naar: DiscussielijstZoekenLog in
Je naam: 
Onderwerp: 
Dit is een gemodereerd forum. Je bericht zal pas zichtbaar worden, zodra deze is goedgekeurd door een moderator of beheerder. (Berichten van leden worden wel direct geplaatst)